Sunday, June 17, 2012

Mati Itu Pasti Hidup Itu InsyaAllah

Assalamualaikum my beloved reader, 

Alhamdulillah, praise be to Allah Taala. We can meet once again. 
Syukur kerana Allah masih panjangkan usia kita. Usia saya sendiri. 
Hari ini
Saat ini
Masa ini
Sekadar saya menulis untuk berkongsikan apa yang saya rasakan
Saya mengambil sedikit masa ini untuk berkongsi apa yang saya alami
Sekarang ini maklumlah musim imtihan
Semalam ... hari yang tidak saya jangkakan 
Dalam hidup saya

Sekadar saya dan teman-teman serumah berniat untuk melawat mak cik temah serumah yang sakit tenat. Namun itulah kunjungan pertama dan terakhir kami rupa-rupanya. Akhirnya, pada pagi tersebut juga, mak cik sahabat saya Fatimah, telah meninggal dunia. 

Bergegas saya dan teman-teman serumah menuju ke Wangsa dan alhamdulillah akhirnya kami sampai di Masjid Abu Ubaidah Al-Jarrah. Terasa suasana sedih, sayu, hiba di ketika itu. Apapun, alhamdulillah, sempat untuk kami mensolatkan jenazah dan memberi penghormatan terakhir kepada jenazah. Sejurus kemudian itu, kami mengiringi jenazah ke perkuburan. Hari umpama bersedih dengan pemergian jenazah. 

Pelbagai perkara bermain di fikiran saya. Bagaimana agaknya jika aku di tempat begitu. Aku sendiri telah meninggal dunia. Apakah ada anak-anak soleh dan solehah yang akan mendoakan aku ? Apakah cukup sedekah jariah ku nanti ? Apakah ilmu ku nanti bermanfaat untuk orang lain ? Terngiang-ngiang bacaan talkin di telinga. Ya, itulah amaran  mengingatkan kita yang masih hidup .. bukan untuk yang telah meninggal dunia. Dari Allah kita datang dan kepadaNya kita kembali. Ya Allah ampunkan kami wahai hamba-Mu yang lemah lagi hina ini. Amin Ya Rabb. Mati Itu Pasti Hidup Itu InsyaAllah. Sekadar peringatan untuk diri sendiri yang hina, leka dan alpa. 
                                Salam sayang, 

Thank You For Reading My Entry.♥ it, Please Like.

1 orang sayang saya:

Encik Zaharin said...

mati itu pasti, kita bakal melaluinya..beruntunglah jika kita mempunyai amalan yg cukup dan hadiah2 doa dari anak-anak yang soleh..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...