Thursday, February 9, 2012

Donut Oh Donut


Assalamualaikum my beloved reader, 

Hari ni Fera cuma nak share something. 
Ni bukan sekadar cerita donut or donut bukan sekadar kuih.  
Baru-baru ni, adik Fera yang bongsu tu minta la Fera buatkan dia donut. Alamak, betul-betul tengah malas la hari tu. Langsung tak ada mOOd nak buat. Selalunya kalau bab masak ni Fera bersemangat sikit, tapi entah kenapa hari tu macam malas. Jam dah menunjukkan pukul 11 pagi. Tak sangka pula dia sungguh-sungguh nak sampai menangis.  Patut lah malam tu dia sibuk tanya Fera. 
"Kakak pandai buat donut tak ?
Em ...
Kakak nak resipi donut ? 
Kakak apa dia bahan-bahan buat donut?"
Lagi dan lagi 
Anis Hidayah tak berhenti. 
Anis Hidayah keep asking me . Sampailah satu tahap, dia tulis resipi donut yang Fera reka dari mulut sendiri. Yelah, tengah sibuk masa tu. So, Fera cakap je lah bahan-bahannya. Tak sangka dia tulis. Lastly, bila dia bangun tidur pagi tu, dia cari resipi donut yang dia tulis tu hilang. Walhal kakak dia ambil resipi tu dan simpan. Hahaha ( Jahat nya kakak dia ) Tak lama lepas tu, 
Mentega
Tepung gandum
Susu manis
Telur
Yis
Garam
Air 
Kakak, Anis tulis semula la resipi donut ni. So kakak kena buat ya. Anis nak donut sekarang.  
Alamak !!!
Anis Hidayah siap tunjuk resipi donut baru. 
Masalahnya cuaca hari tu tak berapa baik. Hujan lebat. Dalam hati, "Alamak, macam mana la nak dapatkan yis ni. Malasnya nak pergi kedai bila hujan lebat macam ni". Dipendekkan cerita, dengan berat hati Fera pun buat juga la donut tu. 
Finally .....

Ni lah donut yang Fera buat. 
Em .. tengok macam seronok je. Tapi donut ni tak menjadi macam yang Fera selalu buat. 

=(

Selalunya donut ni kembang dan lembut. Tapi yang kali ni tak pun. 
Kurang kasih sayang agaknya. 

Apa yang nak Fera sampaikan di sini,

Bila kita buat sesuatu tu, tak kira senang ke susah ke kenalah Ikhlaskan diri. Donut ni dah banyak kali Fera buat tapi yang kali ni tak menjadi sangat. 

Ada kaitan ke dengan keikhlasan ??? 

Hanya kerana donut, tapi menuntut sebuah keikhlasan. 

Ikhlaskah aku ? 

Dari perihal donut ni Fera terfikir, 

Sebenarnya Allah suka kalau kita teliti dan Itqan ( Tekun ) dalam melakukan sesuatu pekerjaan kerana Islam sendiri menuntut kita supaya bersungguh-sungguh agar pekerjaan kita lancar, kemas dan teratur. 
InsyaAllah, lebih cantik jika kita serikan dengan keihklasan kerana keikhlasan ini hanya Allah yang dapat menilai. 
Bukan begitu ???
Allah itu cantik dan sukakan kecantikan. 
Tepuk dada tanya iman
p/s : At last, I found it. Yis + baking powder patut la donut tak mengembang ... yang awok tu pergi letak baking powder kenapa Rafezza Fetheri Haish  ;-)

Thank You For Reading My Entry.♥ it, Please Like.

0 orang sayang saya:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...