Friday, December 23, 2011

Semoga Berbahagia Sis Gee & Bro Nizam


Mabruk 

Congratulation

Tahniah

 ya ukhti Sayang
Fauziliana Binti Abd Khalid & Akh Hairulnizam Mat
On your wedding



Thank You For Reading My Entry.♥ it, Please Like.

Thursday, December 22, 2011

Imtihan Akhir Is Around The Corner



See those picture

I hope this person is not me


And also "us"


I don't want to be like that


And I'm sure all of "us" don't want to be like that


Very lazy ... headache ... because of Imtihan


Thank You For Reading My Entry.♥ it, Please Like.

Wednesday, December 14, 2011

Hari ini .....

Assalamualaikum my beloved reader, 

Wow ...it has been a long time .. I don't update my blog. Sorry, I'm quite busy just now. The last weekend I need to handle my course programme. Our course, Akidah & Religion Studies organized SIGMA programme. SIGMA  stand for Seminar Pengajian Akidah Dan Agama. Alhamdulillah, we did it very well. Praise to Allah Taala. 



Thank You For Reading My Entry.♥ it, Please Like.

Wednesday, December 7, 2011

Sanah Helwah My Dear Little Akh

  
Assalamualaikum my beloved reader,

Mohammad Izzuddin Bin Fetheri

Alhamdulillah

Baru ada kesempatan nak menulis hari ini,

Kakak ucapkan Sanah Helwah kepada abang

Yang telah selamat diberanakkan oleh ibu 19 tahun lalu

5 Disember 1992

Semoga dipanjangkan umur murah + Ilmu Iman Amal

Dimurahkan rezeki 

Dan berjaya bahagia dunia akhirat

Moga kita menjadi anak-anak yang baik kepada ibu & ayah

Moga kasih sayang kita berkekalan sehingga ke akhir hayat

Take care of our family

(^_^)

Salam sayang & rindu dari kakak dari kejauhan

Moga sentiasa dalam lindungan & rahmat Allah Taala

Sayang kamOOOooOOO

Salam Maal Hijrah 1433

Keep Smiling

(^_^)






Thank You For Reading My Entry.♥ it, Please Like.

Sunday, November 27, 2011

Khabar Duka Dari Jauh

Assalamualaikum my beloved reader,
       
Cuma ingin saya kongsikan sebuah cerita. Mungkin ia hanya cerita biasa bagi sesetengah orang. Tapi jauh di sudut hati, saya tersentuh dengan apa yang terjadi ini. Hari ini saya mendapat panggilan dari ayah. Mengkhabarkan kepada saya tentang sebuah berita duka. Ada seorang penduduk kampung saya telah kembali ke rahmatullah pada hari Jumaat lepas. "Innalillahi Wa Inna Ilaihi Roji'un"

Thank You For Reading My Entry.♥ it, Please Like.

Happy New Year Hijriah 1433 H



 Assalamualaikum my beloved reader


SubhanAllah Alhamdulillah Allahu Akhbar


Syukur kita masih lagi diberi kesempatan merasai nikmat hidup sempena tahun baru hijrah ini


Perpindahan tahun Hijrah


Penutupnya dengan doa akhir tahun Hijriah


1432 H kini 1433 H


Thank You For Reading My Entry.♥ it, Please Like.

Saturday, November 19, 2011

Just For Both Of You


 Assalamualaikum my beloved reader, 
Do you see the picture ? 
Like a twin right ?
They are smiling
So cute
Nadzirah Mazlan & Sakinah Ibrahim
Sanah Helwah to both of you

Thank You For Reading My Entry.♥ it, Please Like.

Wednesday, November 16, 2011

10 Wasiat Hasan Al-Banna

Assalamualaikum my beloved reader, 

Hari ini ingin Fera kongsikan sesuatu yang Fera dapat dari sahabat Fera sendiri dan beberapa sumber yang Fera baca dari internet dan artikel. 
Jom kita baca bersama-sama. 
10 Wasiat Hasan Al-Banna.
Supaya dapat kita Refresh Our Iman hari ini.


Thank You For Reading My Entry.♥ it, Please Like.

Tuesday, November 15, 2011

Waiting For You

Assalamualaikum my beloved reader, 
     Alhamdulillah, kita masih dikurniakan peluang untuk bernafas pada hari ini. Senyum dan bersyukurlah. (^_^) Hari ni Fera nak kongsikan hobi Fera. Actually, Fera loves reading. Fera akan baca apa sahaja bahan bacaan yang Fera rasakan bermanfaat dan menarik. But, hari ini Fera nak fokuskan pada salah satu bahan bacaan that I love the most. 

This is what I'm waiting for.
FIKSYEN 302
 I love Ramlee Awang Murshid's book. He's my favourite author. 

Do you know him ?
He's the Malaysia's First Novelist Thriller 


I love the way he creates the story. He's very brilliant.  
It's really interesting.
Yes, it's a thriller novel but RAM never forget menerapkan nilai-nilai keagamaan dan akhlak dalam novelnya. 
That's is the main point why I love to read his novels. 
Then,
When I read RAM's novel I will keep thinking and thinking. 
Because I can't expect what will happen. 
It's not really similar with the synopsis of the story.
There's a lot of surprise.
It's not just a thriller novel.
But it constitutes the knowledge of science, love, religion, psychology and others.


The first novel of RAM that I had read was ADAM.
ADAM stand for Aku Darah Anak Malaysia
It's quite interesting.


ADAM was translated to the English Version and the title is 
Personal Justice

Try once and I'm sure you will love it. 
Just my suggestion. 
(^_^)
Sometimes,
I think why don't RAM's book ini direalisasikan menjadi sebuah filem ?
It will be more interesting
Or 
Maybe it will be a creepy story
Bermimpi di siang hari .. hehe

This is my collection of Ramlee Awang Murshid's book.


p/s : I don't know why every time I read the lovestory novel I'm easily sleepy. I can't answer that .. (^_6) ... but everyone has their own interest. Am I right ? Keep reading and we will enrich our knowledge. 
         





Thank You For Reading My Entry.♥ it, Please Like.

Sunday, November 13, 2011

Sanah Helwah Sebaik-Baik Wanita



Assalamualaikum my beloved reader,

Let's us see this picture, 




Khairun Niswah
Do you know her ?
Perhaps ..  Through FB. Am I right ?
What ?
Not clear about her
(^_^)
Let me introduce who she is
 She's my sahabiey Khairun Niswah
She's my bestfriend
Today is her special day, kan Nieys Manja ?
Hari sahabiey diberanakkan oleh Ummi 
22 tahun lalu
13 November 1989 
Sanah helwah wahai bidadari syurga
Khairunnisa' Binti Husbi

Keep Smiling (^_^)
Baru cute ..Kelas gitu ???
Jangan muka mOOdy
Have a nice day


Ya Allah
Sahabat buat hati gembira
Mesra kami penawar duka
Rindu kami menambah rasa
Rajuk kami membuah ceria


Ya Allah
Telah bertambah usia sahabatku
Murahkanlah rezeki ke atasnya
Berkatilah kehidupannya
Ringankan bebanannya
Tabahkan hatinya dalam menghadapi dugaan-Mu
Tetapkanlah dia di jalan-Mu Ya Allah
Jadikanlah dia anak yang baik
Hadiah berharga buat Ummi dan Abah
Jadikanlah dia wanita solehah
Permata dunia yang terindah
Semoga bahagia dan berjaya dunia akhirat


Ya Allah
Silaturrahim kami Ukhuwwah Fillah
Bermusuh kami Nau'zubillah
Berpisah mati InsyaAllah
Kerana mati itu pasti, Hidup itu InsyaAllah
Bersama
Pengubat hati Doa Rabitah
Dipanjatkan kepada-Mu Ya Allah


Ya Allah
Rahmati kami dalam meniti usia
Terpisah kami di alam nyata
Temukan kami di Taman Syurga 
Maka kekalkanlah kasih sayang kami sehingga ke akhir hayat
Amin Ya Rabbi




p/s : Sungguh saya sayang semua sahabiey. Semoga kasih sayang kami berkekalan hingga ke akhir hayat.  












Thank You For Reading My Entry.♥ it, Please Like.

Thursday, November 10, 2011

Ada apa dengan lamaran ???

Assalamualaikum ...

Ana tak tahu kenapa tiba-tiba rasa nak menulis petang ni. Ada sesuatu yang menganggu fikiran ana. Kepada sesiapa yang membaca entry ini ana harap bacalah dengan tuntutan akal. Sekadar ana ingin berkongsi apa yang ana rasa apa yang ana lalui. Tapi hakikat. Inilah pendapat dan perasaan ana sendiri. 

Cinta 

Bila berkaitan dengan cinta kebiasaan kita akan membayangkan sesuatu yang indah. Cinta itu anugerah Allah. Namun, belajar dari kesilapan lalu membuatkan ana risau meletakkan anugerah Allah ini pada tempat yang tak sepatutnya. 

Dulu, 
Ana mengaku ana pernah mencintai seseorang semasa di menengah rendah dan sehinggalah menjejakkan kaki ke IPTA sekarang. Namun, cinta itu akhirnya terkubur tidak kesampaian. Mencintai seseorang terlalu lama sedar tak sedar 8 tahun berlalu. Bayangkan ia akan menjadi indah jika 8 tahun itu adalah alam perkahwinan. Tapi akhirnya ia menjadi hubungan yang sia-sia. Kerana apa ? Itulah kemanisan yang menjadi kepahitan sebenarnya. Mimpi indah yang tidak pasti akan jadi kenyataan. 

Semenjak itu,
Ana berhati-hati menilai apa itu cinta. Ana belajar dari kesilapan. Terasa diri ini mengagungkan cinta manusia yang dikatakan fitrah itu melebihi cinta Allah. Alhamdulillah, ana bersyukur Allah masih menyelamatkan ana memberi kehidupan yang lebih baik. Ana jauh lebih tenang dari sebelumnya. 

Justeru,
Ana takut cinta kepada insani itu melebihi cinta kepada Allah. Ana berbahagia dengan apa yang ana ada sekarang. Ana ingin menjadi seorang yang tafaqquh fid-din. Itulah amani bukan sekadar Mumtaz dalam Imtihan sahaja. Ana berusaha memperbaiki diri. Itulah yang ana lakukan bila menyedari kekhilafan diri ini terlalu leka dan alpa dengan dunia. 

Kini dan hari ini,
Datang satu lamaran kepada ana. Datang lamaran dari seorang senior sekolah yang ana kenali 8 tahun lalu masa di sekolah menengah. Lamaran bukan untuk berkahwin. Tetapi lamaran untuk menjadi kekasih. Hanya kekasih ! Ana berasa takut, fobia, susah hati dengan keadaan ini sebenarnya. Ana tidak mahu terjebak lagi dengan permainan cinta manusia. Ana tidak mahu !

Saat ini,
Terus terang ana mengaku. Ana tidak bersedia dan tidak mempunyai keinginan untuk mempunyai hubungan istimewa dengan sesiapa. Kerana ana mempunyai amani. Ana ingin bercinta selepas berkahwin. Itulah keinginan ana. 

Dan,
Anta mengajak ana ke arah sebuah perhubungan yang tidak pasti akan menjadi kenyataan atau tidak. 
Anta : "Ana serius.Bukan main-main bukan untuk menipu". 
Ana menolak," Sebaiknya kita hanya berkawan, ada jodoh tidak ke mana".
Anta membalas, " Kita kena berusaha juga,jodoh kena dicari". 
Bolehkah hanya menjadi kawan ?"
Ana berkata, " InsyaAllah, itu lebih baik. Ana tidak ingin menjalinkan hubungan perasaan istimewa dengan sesiapa pun." 

Dari situ ana ketahui, 
Kebanyakan orang silap pemahaman mengenai usaha mencari jodoh. Katakanlah ana kolot sekalipun Ana tidak mahu dengan cara yang salah yang akhirnya akan menyebabkan syaitan ketawa jika kita rebah di pintu nafsu. Cukuplah ana sudah diuji dengan cinta manusia. Ana khuatir ana akan kehilangan cinta Allah dan ketenangan yang ana miliki kini. 

Tapi,
Bukan untuk ana merasakan diri ana lebih baik. Itulah pendapat ana. Dalam hati ana, kini cuma ada keinginan untuk menuntut Ilmu dan Tafaqquh Fid-Din. Itulah amani ana. Cinta insani boleh datang dan pergi dalam hidup kita. Dari pengalaman itulah mengajar ana untuk berhati-hati. Ana tidak ingin rebah di pintu nafsu. 

Wahai hamba Allah, 
Terus terang ana tidak bersedia untuk mencipta perhubungan ini
Menjadi sepasang "kekasih"
Bukan kerana ana pernah patah hati
Tetapi 
Kerana ana sedar Islam itu lebih indah untuk dijulang
Ana masih pencinta Ilmu
Ana masih hak milik ibu ayah
Ana tidak ingin cinta Allah di hati ini berkurangan
Kerana sekarang hati ana berbahagia
Menjadi hamba Allah
Menjadi tuan kepada diri sendiri
Namun,
Jika sudah menjadi suratan jodoh
Tidak akan ke mana kerana sudah tertulis di Loh Mahfuz
Ana mohon maaf
Harap anta mengerti wahai hamba Allah
Biarlah masa kelak akan menentukan segala-galanya
Andai membaca coretan ini
Ana menzahirkan beribu kemaafan
Tapi
Itulah hakikat yang ana rasakan
Ana menulis ini bukanlah untuk membuatkan anta marah
Membuatkan anta kurang selesa
Tapi untuk ana jelaskan segala-galanya
Harap anta memahami

Bercinta tidak seindah yang kita rasakan
Memang
Permulaan indah
Kemudian
Pertengahan berliku-liku
Klimaks dengan perbalahan yang tak sudah
Penghujung perpisahan dan penderitaan
Itu sudah pernah ana sendiri alami
Itulah yang nyata
Maka itulah yang ana ingin kongsikan
Pengalaman sendiri
Namun sedarlah
Tiada siapa menyayangi kita
Lebih baik melainkan .....
Allah Taala
Kerana Dia amat kasihkan hamba-Nya
Maka sama-samalah kita letakkan cinta Allah itu Cinta Pertama






Thank You For Reading My Entry.♥ it, Please Like.

Wednesday, November 9, 2011

Salam Aidil Adha


Salam Aidil Adha buat semua muslimin muslimat
Terciptanya lembaran sejarah 
Dari Kisah Nabi Ibrahim a.s & anaknya Nabi Ismail a.s
Sejarah agung 
Sebuah pengorbanan 
Moga kita menjadi hamba Allah yang sentiasa bersyukur

Assalamualaikum pembaca yang disayangi,
Alhamdulillah kita berkesempatan menyambut Aidil Adha tahun ini
Sekali lagi tahun ini Fera beraya di perantauan
Rindu pada usrah dan teman yang tercinta
Rindu masakan ibu
Rindu gelak tawa adik-adik
Apapun
Itulah kebiasaan yang dialami bila berjauhan dengan orang yang disayangi

Alhamdulillah,
Dengar laungan takbir tak bermakna menyimpan kesedihan
Tapi sepatutnya merafakkan syukur pada Allah
Memperbanyakkan amalan ibadah
InsyaAllah
Kita banyakkan bertakbir bertasbih dan bertahmid mengingati Allah
Itulah peluang yang sepatutnya kita rebut
Sempena Aidil Adha yang mulia ini
Jom kita buat untuk seketika 
Sebab 
Hari ni dah hari Tasyrik ke-3

Dah sudah ? 
Kalau dah Alhamdulillah
Terkenang tahun lepas pagi raya minum air kosong dengan roti 
Selama seminggu cvti mid sem
Itulah makanan rutin untuk bertahan selama seminggu duduk asrama
Apapun syukur itu lebih baik dari kelaparan


Berbeza tahun ni
Fera ikut kawan balik kampung
Sempat beraya di rumah kawan di Kuala Selangor
Belajar la juga buat karipap dan dua tiga jenis masakan lain
Dalam hati nak Try Test Cuba Rasa buat sendiri
(Hehe ... jadi tak jadi belakang kira)
Sebab Fera memang suka masak-masak ni
Duduk dengan keluarga Izzah menyeronokkan
Terima kasih buat Izzah & keluarga
Moga Allah balas kebaikan Izzah & keluarga


Alhamdulillah
Sempat luangkan masa jumpa my beloved Sis Mastura Ali
Thanks a lot my dear sister
For always be with me
Kak Mas tengah imtihan sekarang
So saya minta kawan-kawan doakan lah kakak saya ni cemerlang dalam imtihan
Amin ... InsyaAllah
=) 
Bittaufiq Wannajah


Tapi dalam gembira pun
Still I'm worried about my bestfriend
She's not feeling well
Don't know what I can say
No words I can use to describe about her condition
Plus
I Miss her very much
Moga Allah sembuhkan dia
Sungguh
Saya sayang dia

Em... 
Cepat masa berlalu
Cuti pun dah nak habis 
So minggu depan kuliah start balik
Cuti-cuti ni pun kena la rajinkan diri
Ilmu pun kena sentiasa di cari
Beringatlah

 Kalau binatang-binatang korban sudi korbankan diri 
Kenapa tak kita sudi mengorbankan masa dan tenaga untuk mengejar ilmu ?
Ikhlas kerana Allah
InsyaAllah
Itulah yang kita cari
Mardhatillah
Selamat Maju Jaya =) 


Itulah erti sebuah pengorbanan sempena Aidil Adha ini =)





Thank You For Reading My Entry.♥ it, Please Like.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...